tisdag 30 mars 2010

Jorden är inte rund, den är äggformad!

Ett loppisfynd jag gjorde för ett tag sedan var en kartong

full med kartor. Framförallt kartor från Stockholms län,
från vår vackra skärgård mm. Hmm tänkte jag,
vad skulle man kunna använda dom till?


Pyssla påskägg förstås!


Jag rev en snygg karta i bitar som jag la i en skål med vatten.
(Pappret formar sig lättare då - ett tips från min pyssliga syrra.)
Penslade sedan ett grundmålat och ihoplimmat påskägg
med trälim, pusslade på alla bitar och strök även lim på dem.


Sen fick det torka - och så här blev resultatet:




Tycker själv att det blev ganska coolt med "jorden" i form av ett ägg!



Gillar kartor med mycket vatten, de har en så snygg ljust turkos färg.




På väg hem från jobbet idag så föll jag för lite vackra vårblommor.
Underbara ljusrosa ranunklar samt fransiga tulpaner, mmmmm.
De fick bo i de gamla vackra glasflaskorna som jag hittade på
en av de nyöppnade second hand-butikerna jag besökte i lördags.


Kan absolut rekommendera Erikshjälpens nya butik i Vårby!
Det är stort och de har allt. De hade tydligen kört dit flera lass
med lastbil med grejer från andra butiker bl a Gävles,
för att det skulle var välfyllt till öppningsdagen.


Lär nog bli ett nytt besök snart, hoppas de har öppet under påsken.

Hur gick det då med den andra second hand-butiken?
Jo självklart fick även den ett besök! Den är lite mindre,
och jag kom precis innan stängning, så det var nog lite utplockat.
Men jag fann ju den fina boken av Martin Luther som jag
visade i mitt förra inlägg - så fynd blev det ju även där!



7 kommentarer:

  1. Åh, vilket underbart ägg! Hade aldrig kommit på iden att klä in det med en karta... Du kan ju ha det framme hela året om du vill!
    Kram/ Anna

    SvaraRadera
  2. Vilket härligt ägg:)
    Ha nu en underbar onsdag
    kram
    sandra

    SvaraRadera
  3. Vilket unikt och häftigt ägg och såå vackert tillsammans med de bruna flaskorna med blommor i, Glad Påsk båda två! Mari.

    SvaraRadera
  4. Vilken rolig idé att klistra på kartor! det ska jag fundera på till mina elever, man kan ju kopiera lite ur kartböckerna och limma på, det skulle nog många gilla!

    Kram l-l

    SvaraRadera
  5. åååå så fint! Snygg idé med kartan på ägget. Att det höll att blöta! (Hade jag aldrig vågat prova...). Tulpaner kan man inte få för mkt av så här års!

    kram och ha en riktigt skön och härlig påsk!

    SvaraRadera
  6. Vilken kul idé ! Riktigt fint och annorlunda !Önskar dig en glad påsk ! Kramar Susanne / den gamla skolan ♥

    SvaraRadera
  7. Så fin bild med flaskorna. Underbara färger ihop.:-)
    Kramis Stina

    SvaraRadera