söndag 2 maj 2010

In the garden...

...är jag!

Har jag en stund över så hamnar jag där. Finns ju såå mycket
att göra just nu! Inget svårt alls att slita ut sig helt, så man måste
ta ett bad när man kommit in för att bli människa igen....

Fast man måste ju inte bara jobba. Det är spännande att bara gå
och omkring och spana och se vad som kommit upp.

Vi har ju en gammal trädgård där jag håller på att flytta runt
en hel del växter och buskar. Intressant att se vad som
klarat av denna behandling... Sen har vi ju den stränga
vintern, som troligen tagit död på en del saker... :-(

Något som dock aldrig dör är kirskålen...



(Har så fullt upp med trädgården att jag inte ens kommit
mig för att fota. Har därför lånat en bild från nätet.)


Inte kul när den nästlat sig in i andra växter och buskar...

Gjorde ett experiment förra året...
Tog bort en gammal hallonhäck som var full med kirskål.
La sen ett tjockt lager med blöta tidningar över området,

och på det jord i ett tjockt lager.

Sådde sen ringblommor och krasse - det blev jättfint!


Försvann kirskålen? Näää, den kröp bara ut under tidningarna
och kom fram vid sidan om...


Nu har jag en ny taktik! Jag tänker äta upp den!

Häromdagen plockade jag massor av små späda kirskål-skott,

sköljde av dem och hackade grovt,

på med en god vinegrette, och blandade sedan med grönsaker
som vi rostat i ugnen. Smaskig sallad!!


Ett annat recept jag hittat och tänker prova:
1. Skölj kirskålen. Hetta upp en panna med lite olivolja och fräs
kirskålen i några minuter , pressa över citronen , salta och peppra.
2. Servera med hyvlad parmesan.
Äts som tillbehör, ex. till grillad fisk.


Eller varför inte göra en pesto eller gremolata?


Tänk grönt och då är det bara att ersätta det med kirskål!

Gratis och gott!




7 kommentarer:

  1. Bra där Marie! Det som inte går att bekämpa går att äta upp! ;-) Jag har ätit en gång paj på fetost och kirskål och det var mycket gott. Rekommenderas varmt.

    Ha en bra måndag!

    SvaraRadera
  2. Hallojsan vännen!!

    Hihi..fnittar lite här nu då ..Marie är inte den som ger sig..tar till det värsta hotet..och ÄTER upp fienden!!..hihi
    Låter som om det smakade gott i alla fall!!

    Slet som ett djur i trädgården under helgen..mör i kroppen är bara förnamnet!

    Igårkväll kunde vi premiärbada ute..sent.. badet var varmt och luften kall (3 grade)..så det rök om vattnet!
    Myyyysigt!

    Ha en bra start på veckan!! Kramis Sanne!!

    SvaraRadera
  3. Visste inte att kirskål går att äta, men isåfall är vi ju många som har mat i sommar.
    Ha en fin majdag!
    Kram Lena

    SvaraRadera
  4. Hihi... tack för recepten. I japan är kirskål tydligen en delikatess. Jag har också hört att man kan lägga svarta sopsäckar över för får kålen inte ljus så ska den dö. Vet inte om det fungerar...

    Hoppas att du får en skön vecka!

    Kram Anna-Lena♥

    SvaraRadera
  5. Vilket tips! På den bara...med kniv och gaffel! Låter ju hur bra som helst, det måste jag prova. Vi har gott om den råvaran...
    Jag tillbringar också mycket tid med att bara gå omkring och spana vad som kommit upp. Det är så härligt att följa vårens framfart i trädgården, man blir så glad för det lilla! Sen har jag ju förstås hyllorna till mitt växthus som jag fortfarande brottas med...
    Morrrr....vill ha det klart NU!

    Kram
    Sussi

    SvaraRadera
  6. Hallå Marie!
    Vill bara informera om jag lägger Bondjäntan Myllar i träda och använder mig endast av "Bondjäntan" från och med nu. Det var ett bra initiativ att sära trädgård från det andra stuffet men jag får aldrig riktigt till det... Så det så!

    Kram

    SvaraRadera
  7. Äta upp Kirskålen är ju kanon men...tyvärr så måste du få bort de vita rötterna...annars försvinner den ALDRIG!!!! Varenda rotbit måste bort och det gör man med handkraft....riktigt tråkigt arbete men enda sättet, tyvärr....!! Lycka till!!

    SvaraRadera