lördag 11 februari 2012

Gnistrande vit vinterdag och svarta drömmar


Igår var första gången på flera dagar som jag kände mig lite piggare (har haft någon egen trist variant på
 maginfluensa). Med denna nya energi i kroppen klädde jag mig varmt, tog med kameran och hunden och
gjorde en liten utflykt - i vår egen trädgård. Tänkte att det var bäst att inte utmana ödet allt för mycket...


De torkade fröställningarna på buskpionen har fått vita ulliga mössor. 


 Så här ser det ut på baksidan av huset, vår altan utan tak och vårt parti med ljusblå altandörrar och
fönster (som öppnas upp från köket). Här drömmer jag om nya fönster och dörrar, gärna med glas
hela vägen ner. Tror också att det skulle vara snyggt med svart - varför inte i något nytt material
som gör det lättskött, aluminiumbeklätt kanske? Något som vet var man kan få tag i något sådant?
Kanske i kombination med en glasinbyggnad av altanen, även den i svart metall/smide. Skulle vara
snyggt och praktiskt.... Vi skulle i alla fall definitivt behöva någon form av tak som sticker ut ovanför
altandörrarna. Som det är nu kan man få sig en vit ullig snömössa när man sticker ut nosen här...
Kattluckan är verkligen bra att ha tycker katterna. Man kan gå ut när man vill, springa in och gömma
sig när man vill, och på ett lätt sätt ta med både möss och fåglar in och leka med. Helt suveränt!

Så kallt ute att Jackson smet in igen, och satte sig i vardagsrumsfönstret och kikade ut istället.

Vårt hus gavel med vardagsrumsfönster, sovrumsfönster och garageporten. Garageporten skulle också
mycket gärna bytas ut... Skulle vilja ha ha två dörrars, även de svarta och med fönster. Brädpartiet
ovanför vardagsrumsfönstren vill jag också måla svart, och fönstren...Detta är södersidan så dessa fönster
är nog de som är i sämst skick på huset. De måste målas eller bytas. Och när jag nu ändå är i 
drömmartagen.... Uppfarten! Nu när den är full med snö syns inte den fula plattläggningen, men jag kan  
lova er att det finns en del att önska där. Har nog inte gjorts något alls åt den sen den las, på 60-talet...
Skulle nog behöva hjälp av en trädgårdsdesigner faktiskt, med att göra en helt ny plan för trädgården!
Och då i synnerhet uppfart, gångväg upp till ytterdörren och framsidan av huset (som jag inte visar nu..).
Så var är min lottovinst? Har ju hört "att plötsligt händer det"... Kan vara läge nu fru Fortuna!

10 kommentarer:

  1. Vackra vårbilder! Jag känner igen mig i ditt resonemang, då kommer man på en massa nya projekt! Vi har i vart fall nyss bytt garageport, det blev ett lyft för huset på den sidan av väggen.
    Lycka till,
    Kristina

    SvaraRadera
  2. Hej,
    trevligt med partaj! Själv hade ont i knoppen och kroppen hela dagen i går, men inte av nåt partaj tyvärr! Nä i natt kom febern, suck. Så denna söndag blir till att tillbringa i sängen. Extra tråkigt när det är en så vacker vinterdag.

    Jag gillar ert hus, det är spännande! Och visst är det så att man alltid önskar förändra. Vi har ett jätteprojekt framför oss - vi skall renovera landet! Men det skall bli kul och då skall jag ge mig i kast med trädgården.... äntligen skall drömmen om ett eget litet "orangeri" ...bli sann. Så småningom.
    Ha det gott, Kram Monica

    SvaraRadera
  3. Tack, för din fina kommentar inne hos mig.. :)
    Hoppas du får en fortsatt härlig söndag!
    Kram Evelina

    SvaraRadera
  4. Bra med drömmar och visioner, det håller oss igång. Jag tycker att Göran kan önska sig
    delsponsring av något projekt till sin 50-års dag. Tack för inbjudan förresten, vi hörs om det senare.
    Kram Anne

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är en bra ide', men jag tror att han i så fall skulle vilja prioritera filmprojektor och högtalare.... Eller varför inte jäskorgar...? ; )

      Radera
  5. Åh vilka fina och härliga bilder! Kram Emma

    SvaraRadera
  6. Hallojj!!!
    Jag tror som du att det kan bli riktigt
    snyggt att måla det blå svart!
    Hoppas att du mår bättre nu ....
    kram Sofia

    SvaraRadera
  7. skönt att du mår bättre för maginfluensa är nog det värta av influensor..man blir ju helt sänkt.

    visst är det kul att planera projekt. Svarta fönster och dörr låter jättesnyggt.

    Kram Marina

    SvaraRadera
  8. STORA KRAMAR till er alla
    idag på Alla hjärtans-dag!
    Sofia & gänget!

    SvaraRadera
  9. Hallojsan vännen!!

    Älskar dina svarta planer...det skulle bli såå fint! Ni har ju ingen insyn åt kökshållet heller så låga fönster blir ju perfekt!! Väntar också på henne - fru fortuna - inte är hon här inte ;)


    ha nu en riktigt härlig "allahjärtansafton"!! Kramis Sanne

    SvaraRadera