lördag 29 oktober 2011

I köket igen

I Fabriken denna gång är temat Favoriter i köket - tänkte jag skulle hänga på och visa några av mina.....

När vi byggde om köket förra året fanns det ju tusen saker att bestämma. Inte helt lätt att se framför sig hur allt skulle bli... Många beslut togs hastigt och lustigt kändes det som då, och vi var verkligen spända inför att se hur allt skulle passa ihop. Nu med facit i hand är vi supernöjda! Vi älskar vårt kök, och skulle kunna tillbringa hela dygnet där. Valet att inte ha överskåp utan bara underskåp, några öppna hyllor och ett stort fristående vitrinskåp var verkligen helt rätt för vårt kök. Kommer ni ihåg när jag ville ha era tips på konsoller? Det gör jag, det gav mig verkligen bra inspiration. Så bra att kunna få tips från er kära bloggläsare!

En annan favorit är den mjölkvita glasskivan vi har istället för kakel ovanför köksbänken. Den är vi verkligen supernöjda med! Snygg glans och lätt att hålla ren. Den matchar fint den klassiska bänkskivan virrvarr i vitt och grått och glasmosaiken på väggen bakom spishällen.


Plockade ihop lite ätliga favoriter i köket - vitlök, olivolja, basilika, egenodlade tomater som ligger och mognar... Och ett favoritredskap - stenmorteln - den klarar man sig ju inte utan!

En annan favorit är vårt stooora vitrinskåp - som ju först var rött (funkade inte alls, var tvungen att måla om...). Ni som brukar besöka Systrarnas blogg kanske minns att jag skrivit om detta förut.... I detta skåp ryms allt porslin och nästan alla glas, och lite andra prylar.



Ovanpå det höga skåpet finns en liten samling av fågelburar, några stora glasvaser, en gammal lykta, en jättestor korg som fått fin patina av att ha bott utomhus ett tag... (Ett litet trix om man gillar korg som blivit grå och mörk.) Och ett stort horn som förstås är fyndat på loppis. (Vet inte vad det är för djur - någon som har koll och kan upplysa mig??) Det här skåpet är så högt att man måste använda stege för att nå det som står överst, vanliga kökspallar funkar inte. Så vår stege är också en favorit i köket...




En annan favorit i köket är vår kamin - så glad att vi satte in den! Murstocken som vi tog fram och knackade ren från bruk är också en riktig favorit. Ger en skön varm känsla i köket med sin fina färg. Den rödbruna varma färgen kommer igen i vårt bambugolv - också det en favorit!


Sist ut blir en bild från fönstret ovanför diskbänken - även här kommer den rödbruna färgen igen. Har ställt en rad med gamla flaskor i brunt glas på fönsterbrädan.



Very nice med ett fönster att spana ut ifrån när man står och diskar och fixar.


Men mina största favoriter i köket är ju naturligtvis min kära make och mina söta tjejer. <3 Snart är det dags för lite lördagsmys tillsammans, ikväll blir det en italieninspirerad middag: pasta med pesto (som maken just nu håller på att fixa med) och bacon. Till det en tomat och rödlökssallad. Enkelt, men så gott....

Ha en go´kväll nu alla vänner! Kolla gärna de andra bidragen på Fabriken, men rösta gärna på mitt... ;-)

8 kommentarer:

  1. Åh det är så fint, så jag måste scrolla upp och ner i köket. Burkarna, kaminen, skåpet, konsollerna, dörren, osv

    Får jag fråga, vart har du köpt almanackan med siffror?

    Ha en skön höstsöndag. // Lissen

    SvaraRadera
  2. Så spennende interiør du har! Har sett litt i bloggen din nå, bildene du tar er ordentlig inspirerende. Takk for titten! -Husfruas Memoarer-

    SvaraRadera
  3. Hej Lissen! (Skriver svar här så fler vetgiriga kan få veta) Almanackan med siffror är köpt på Granit, men det var ett tag sen.. Vet inte om de har kvar den fortfarande?
    Tack för dina fina ord! :-)

    SvaraRadera
  4. Hallojsan Marie!!

    Jag bara älskar ert kök som är så personligt och speglar familjen bra(åtmindstonde den delen som jag har haft glädjen att träffa)
    Blandningen av material, färger och stilar gifter sig såå bra!!

    Ha nu en härlig söndag och en bra start på veckan!!

    Kram Sanne

    SvaraRadera
  5. Jättefint. Lite franskinspirerat med de vackra konsolerna. Jag gillar korgmöbler i kök och skulle gärna vilja ha ett litet cafebord med korgstolar till. Ha en bra vecka!

    Marie

    SvaraRadera
  6. Tjena, det är ju jätte fint!! Det börjar väl bli dags för en Välkommen-på-julmys-i- sofias Bod-reklam-lapp....... Kan du hjälpa mig ?
    Kram Sofia

    SvaraRadera
  7. Sitter här i soffan och gör en runtur bland Fabrikens alla fina kök. Va hemtrevligt du har det! Och en kamin i köket är aldrig fel.
    Ha en riktigt skön helg önskar din Fabrikskollega Lisbeth, med bloggen http://inredningsdesigner.blogspot.com/

    SvaraRadera
  8. Underbart många fina detaljer du har!!! Kram Johanna

    SvaraRadera