söndag 13 mars 2011

Söndagssyssla - fylla en hylla


Några söndagsbilder kommer här! Jag har roat mig med att fylla en hylla, och fota - så gott det nu gick i det mörkaste placet i huset - korridoren mellan kök och hall. Har redigerat en del för att kompensera bristen på naturligt ljus.


I torsdags när jag gick hem ifrån jobbet så gick förbi Fröken Tvärsemot - en mysig liten butik som man bara måste stanna till och kika in i då och då. Och just denna dag står det en vit hylla bland blommor och krukor utanför butiken. Halva priset var det på den! Och så lämpligt konstruerad att den hade ett "handtag" man kunde bära den i. Självklart fick den följa med hem. Den fick åka buss och pendel och allting.
Maken fick hjälpa till och sätta upp den - då upptäckte vi att den allt var lite sne och vind... men vad gör det! Det är väl ingen som är perfekt heller!



Överst på hyllan i mitten står två ganska nya fynd. Gamla medicin(?)flaskor, likadana fast en i klarglas och en i brunt glas. Tycker att de är så fantstiskt snygga!



Här ser ni också stegen, som naturligtvis även den är fyndad second hand. SÅÅ bra för mig som är kort i rocken och "kan själv", nu når jag allt i vårt hem som har extra högt i tak. Hunden däremot är inte så glad i stegen.. Vi gjorde misstaget att fälla ihop den i början, och ställa den lutandes mot en vägg. Inget bra, den ramlar gärna då med dunder och brak. Nu får den stå framme och utfälld för jämnan. Men stackars Tintin är redan såå störd efter allt renoverande att hon inte vågar gå hur som helst om det står saker och "blockerar". (Under renoveringen var det ganska ofta som hon blev tillsagd att "gå iväg" för att inte kliva omkring bland verktyg och skräp.) Sen tidigare har hon stor respekt för dammsugare, sopborstar och skyfflar och går gärna inte förbi om de står i vägen. Nu "fastnar" hon allt som oftast för att en ryggsäck och en stol står lite i vägen, och vågar inte passera! Man får locka och pocka och gå med henne! Vad ska man göra??


Nån som känner nån svensk som "talar med hundar"?


Imorgon blir det ett litet inlägg från mässan som jag besökte i fredags! Titta gärna in då igen.



5 kommentarer:

  1. Det var ju en alldeles perfekt liten hylla du hittade.. med handtag o allt..:) o fint blev det på din vägg... massor av vackra saker att visa upp.... appropå hundens beteende... min hund är också bekymrad över saker som "står ivägen" o saker som har skramlat eller ramlat.... vi lockar o belönar o det går bättre o bättre... värst är det med dammsugaren o kor som står bredvid vägen....:) men det har gått bättre o bättre efter lite lock o en levergodis....:) Kram Annika

    SvaraRadera
  2. Härlig hylla och helt fantastiska glasflaskor!

    Ha en granne som "talar med hundar" faktiskt;-) Bara att säga till när du vill veta vad som trycker hunden:-)

    Ha nu en toppenvecka!
    Kram,
    A

    SvaraRadera
  3. Hejsan vännen!!

    wow!! Så snyggt och vilka personliga..typiska Marie saker du har på hyllan..Gillas..gillr ju dig så ;)..

    Jag kan se den stackars vovven framför mig ..då det blev detsamma med mamma o pappas hund en gång i tiden.. Han var livrädd just för stegar!!

    Just det Marie!! Jag hade helt missat att det kommer en till mässa..våren är räddad..!!

    ha det gott!! Kramis Sanne1

    SvaraRadera
  4. Både hylla och stege var charmanta! Det är ju det lite vinda som gör hela skillnaden!
    Hm, har en hund här ibland som också är rädd för saker som ramlar i golvet, särskilt om det är i metall, och en dammsugare är tydligen det värsta som finns.. så jag har inget tips att komma med tyvärr...

    SvaraRadera
  5. Fin hylla och fin stege, men den där väggen, den är nog något av det finaste jag sett! Vill ha!

    SvaraRadera