söndag 20 mars 2011

Söndagsbilder idag - vårtecken

Första vårtecknet - en fika i vårsolen på altanen!




Varsin välförtjänt glass unnade vi oss, Irma och jag, efter att ha skottat och hackat bort is från trädäcket. Nu kan man sitta där i en solstol och njuta!



Andra vårtecknet - nässelfjärilar!





Rätt var det var när jag gick där och och jobbade så kom ett par nyvakna nässelfjärilar och fladdrade förbi! Helt underbart vårtecken! Jag hade inte kameran i högsta hugg, så bilden är lånad från nätet. Där hittade jag också lite information om de romantiska fjärilarna:




"Nässelfjärilen är en av våra vanligaste fjärilar. Den övervintrar som vuxen fjäril i ihåliga träd, i uthus eller inomhus på någon vind. Tidigt på våren vaknar den ur sin vintersömn och parar sig. Hanen flyger snabbt efter honan. De flyger i sicksack, uppåt och nedåt. Då och då avbryter de flykten och sätter sig nära varandra. Honan känner då ofta på hanen med sina antenner. När de parar sig kryper de undan till något gömställe.
Honan lägger äggen på brännässlor som är larvens matställe. När honan lagt äggen dör både honan och hanen. Efter några veckor förpuppas larverna och under sommaren kryper nya nässelfjärilar ut ur puppskalen. Den suger nektar ur blommorna men du kan också se den sitta på fallfrukt. De flyger runt till i oktober då de letar upp ett bra sovställe. Där väntar de på nästa vår..... "








Önskar er alla en varm dag full av vårkänslor!


Behöver ni inspiration så hittar ni det som vanligt i Inspirationsfabriken!


4 kommentarer:

  1. Hihi..nu blev jag full i skratt! satt precis på altanen och såg den första nässelfjärlien..sprang in för att hämta kameran..men den var då borta :(..ja men då googlar jag väl om den då och gör ett inlägg..tänkte jag..sagt och gjort..starta datorn och hittar det inlägget hos dig..min vän..hihi..!!

    Kul att se informationen om hur den övervintrar undrade just hur de kunde vara så tidiga! Man lär sig alltid något nytt..varje dag!!

    Ha det gottis!! Kram Sanne

    PS: skall försöka hitta på något annat som söndagsbild nu.. ;)

    SvaraRadera
  2. Ser hur skönt ut att sitta där i solstolen, bästa vårtecknen. Trodde inte att fjärilarna var vakna redan, härligt att se.

    Må så gott. // Lissen

    SvaraRadera
  3. Det där ser ju bara för härligt ut! :-)

    SvaraRadera
  4. Jag svimmar, så härligt!!
    Ha en fin vecka, kram!

    SvaraRadera