lördag 26 mars 2011

Ljus i vårt hus och bloggträffsidé

Myser i skymningen i kväll genom att plocka fram fler och fler ljus att tända, ett efter ett. Klockan 20:30 är det återigen dags för Earth Hour. Då släcker miljontals människor världen över alla lampor under en timme i världens största manifestation för klimatet. Klart vi hänger på!



När jag besökte trädgårdsmässan i Kista för ett par veckor sedan så blev jag kvar en extra stund i en särskild monter, och det var Dlight:s monter.
Jag har länge tänkt att investera i miljövänliga marschaller att tända i trädgården. Vanliga billiga marschaller är oftast gjorda av parafin (som tas fram av olja), har en brinntid på 4-6 timmar, sotar när det brinner och så får man en skräpig aluminiumform över efter varje marschall. Marschaller tillverkade i stearin brinner vackert och länge samtidigt som man bidrar till en bättre miljö, då stearin är en förnyelsebar råvara. Det gillar vi! :)


Just sådana, extra snygga marschaller i en vacker form som man sparar och kan återanvända tillsammans med en refill-marschall, fanns att köpa till ett bra mässpris. Självklart slog jag till!


Dlight har bland annat en webbutik som säljer svenska stearinljus, designade och tillverkade för hand i en ateljé i Bromma. Där finns också ett showroom som har öppet de flesta torsdagar 18.00 - 20.00 och lördagar 11.00 - 13.00.



På plats i montern fanns Anna - Dlights grundare, designer och ljusskapare. Såå jättetrevlig!






Den trevliga stunden i montern gav mersmak! Jag är sugen på att besöka Dlighs showroom och butik i Bromma - vill Du följa med? Faktum är att jag får bjuda med mig 4-10 personer, och vi kommer att bjudas på ljusinspiration, teprovning, vin och tilltugg! Samt har naturligtvis alla chanser att köpa dessa handgjorda exklusiva och vackra ljus. Visst låter det trevligt!

Jag tänkte att det skulle kunna bli en trevlig bloggträff av det hela! Är du intresserad av att hänga med så skriv en kommentar eller maila. Om jag ser att det finns intresse så kontaktar jag Anna för att sätta ett datum - och informerar er sedan om när det blir. Om du inte är en bloggare utan "bara" en bloggläsare, går det naturligtvis lika bra det! Vore ju superkul att träffa några av er In Real Life!

(Vilket jag faktiskt fick idag, när ett jättegulligt par som väntade smått kom och köpte min fina babykorg som jag skrev om tidigare. De hade läst bloggen och därmed hittat annonsen på Blocket.)



Äkta stearinljus är sååå vackert...






ALLA bilder idag är lånade från Dlights hemsida.





(Bilderna jag tog på mässan var det såå dålig kvalitet på..)

Önskar er en mysig kväll i många stearinljus sken...




3 kommentarer:

  1. jaaaaaaaaaa vilken fin idé marie, jag vill gärna följa med. undrar just om jag träffat henne på ett affärsnätverk en gång...fick då två ljus och de var underbara, är mer än på!!!
    ha det gott, varmkram lotten

    SvaraRadera
  2. Åh vad fint! Och smart! Det skulle vara trevligt med en träff där!

    Kram,
    A

    SvaraRadera
  3. Hej Marie,
    Jag har varit hemma i hennes butik en gång med bästa kompisen - som alltid handlar hennes ljus. Jag gillar dem också så klart.

    Jag tycker det låter som en kul ide och hänger gärna på om dag och tid passar mig.

    Hälsningar Monica

    SvaraRadera