tisdag 8 mars 2011

Bamboo - ett gräsligt golv

Det är GOLVET som är i fokus idag, i Fabriken. Så här ser det ut hemma hos oss, i hall, korridor och i köket. Dvs de delar vi renoverade i somras. Det är ett bambugolv! Vårt golv är mörkt infärgat och även svärtat i kanterna - för att likna ett nåtat båtgolv. Det tycker vi är snyggt! Men det finns att få naturellt, vitt, svart och i alla färgställningar där emellan.

Bambu som golv är relativt nytt på den svenska marknaden, men har funnits i Asien sedan 1000 år tillbaka. Det kallas för framtidens golv och har MASSOR av fördelar!

Bambu är ett perfekt miljöval eftersom det odlas ekologiskt och växer snabbt - det växer till full höjd, skördas och växer upp igen på bara 4-6 år. En gammal uppvuxen skog behöver alltså inte offras för att man vill ha ett nytt golv. Dessutom krävs ingen nyplantering då bambu får nya skott på den avverkade stammen utan att människan behöver gå in och påverka kretsloppet.





Golvet är jätteskönt att ligga och vila på - lent och stickfritt!


Det är hårdare och slitstarkare än ek vilket gör det mycket lämpligt just för både hall och kök. (En hund som rivstartar ibland och rasslar runt med sina klor har ännu inte satt några som helst spår i golvet.)


Med rätt verktyg är det mycket LÄTT att lägga (Irma 12 år kunde hjälpa till).


Fast det är ett klickgolv kan det slipas om flera gånger om man vill och behöver det.


Bambugolv är mycket fukttåligt.

Bambu är också i sig antibakteriellt - vilket gör bambugolv både astma och allergivänliga!


MYCKET lättstädat.


Å egentligen är det inte ens trä, utan ett gräs.




2 kommentarer:

  1. Fint golv! Gillar båtdäckskänslan!

    Bmbu är verkligen super till allt! Mina barn har haft bambukläder, så mjuka och som sagt antibakteriellt! borde kanske ha alla dagiskläder i bambu;-)

    SvaraRadera
  2. Hallojsan!!

    men så fint! Jag har aldrig sett ett bambugolv tidigare och jag gillar verkligen den informationen du lägger ut om detta! vi ska också lägga nytt golv framöver och jag föll för att det är lättstädat!!..och att jag kan göra rivstarter på det ;)

    Men så synd att du ska till mässan på fredag :(

    ..jag skall dit på lördag!!..annars kunde du ha fått sällskap och lite skjuts..blink, blink..

    Ha det så bra min vän!! Kramis Sanne

    SvaraRadera