måndag 14 mars 2011

I bokhyllan - Nordisk familjebok



Men OJ, redan TISDAGSTEMA i Fabriken! Här hinner man ju knappt med i svängarna, hade ju tänkt hinna med ett inlägg om Trädgårdsmässan innan dess... Ja ja, det får bli en annan dag.



Vi har MYCKET böcker, men allt får inte stå framme. När vi flyttade till det här huset bestämde vi oss för att inte längre ha öppna hyllor med böcker, utan ha bokskåp med glasdörrar. Det har vi nu. I sovrummet vid min sida av sängen finns ett stort Ikeaskåp med glasdörrar - PROPPFULLT av böcker, framförallt pocket. Jag läser snabbt och mycket så här finns alltid senaste toplistan. Måste snart rensa...



I vardagsrummet har vi en Billy-kombination med dörrar som slukar en hel del och döljer innehållet. På glasdörrarna sitter faktiskt tapet och hindrar insyn. Får visa er en annan dag!



Men men, nu har det kommit upp en öppen hylla på en vägg, med böcker, i alla fall...
Så här ser det nämligen ut på väggen ovanför soffan. Här har ett uppslagsverk från 1925 fått en egen hylla - behöver bara samsas med en samling ljusstakar.







Nordisk familjebok är närmare bestämt Encyklodepi och konversationslexion enligt försättsbladen. Där kan man även läsa att det är "Tredje, väsentligt omarbetade och koncentrerade upplagan". Gör mig onekligen lite nyfiken på hur omfattande den förra upplagan var... ;-)



Dom är så fina de 23 banden, tyvärr inte i läder men mycket vackra ändå. Tycker att de matchar vår tapet. Alltid spännande att slå upp saker i gamla uppslagsverk. En klassiker är ju att kolla hur de beskriver neger... Just detta ex. jag plockade ner från hyllan är från Bromell - Commodore, så jag bläddrade istället fram cigarr och cigarett. Sida upp och sida ner om tillverkning efter konstens alla regler - men inte ett ord om att tobak är farligt! Det var verkligen andra tider då. Som man ser av försättsbladet är det bara män som varit med och tagit fram uppslagsverket, det är nästan bara män på alla bilderna - i alla fall de fina stora tjusiga bilderna (som det finns gott om i böckerna). Är någon kvinna med är det på en liten oansenlig bild, som illustration - inte som en historisk person med namn. Typiskt.



Tjusiga bilder var det ja! Har ni sett vilka flitiga bävrar! Får hålla dessa böcker undan från syrran - annars finns nog risk för att bilderna rivs ut och blir till pyssel... ;-)







7 kommentarer:

  1. Vilket fint hyllstilleben! Härliga ljusstakar och vilket uppslagsverk!

    SvaraRadera
  2. Så härligt att ha ett så fint uppslagsverk att tillgå...och riktigt tjusigt var det tillsammans med ljusstakar och tapet!
    Ha en skön tisdag.
    Kramen.

    SvaraRadera
  3. Jätte fin hylla !! Bara vackra ting på.
    Gamla böcker är oehört vackra i sig...
    Både på ut OCH insida.....Vilka kunskaper dom ofta besitter =))..
    KLOKBOK!!!!

    Ha en fortsatt skön tisdag KRAM ANNA

    SvaraRadera
  4. Underbart med gamla böcker! Och ljusstaks-arrangemanget faller mig helt i smaken... Kram, och trevlig tisdag :) //Petronella

    SvaraRadera
  5. Hallojsan tjejen!!

    men vilken härlig tapet ni har bakom hyllan..Färgsprakande precis som du!!

    Jag har inte heller en massa böcker framme..men några godingar får pryda sin plats!

    Det var jättefint att sätta ihop alla dessa träljusstakar till böckerna...

    jag förstår att syrran din måste hållas borta..och du skall nog vara glad att du har husdjur som håller MIG borta också..för guuu så fina saker man kan göra av sådana bilder!!

    ha det bäst!! Kramis Sanne

    SvaraRadera
  6. Sitter här alldeles tårögd! Guuuud vad gullig du är! Tack! :0)

    Jag älskar precis som du böcker men än så länge har jag inte en endaste bokhylla att förvara dem i... De ligger på vinden i torpet och väntar på att få komma ner. Vilken supersnygg hylla och tapet. Fick inte så lite bibliotekskänsla när jag såg den. (ännu en dröm jag har!) ;0)

    Kraaaam gumman!/ Anna

    SvaraRadera
  7. Hej,
    Vilka vackra böcker och så fint på hyllan. Böckerna och ljusstakarna ihop är grymt snyggt!!

    Din fråga om min bild - ja det är små stämplar som ligger ovanpå boken. Jag har två olika varianter inhandlade på Clas Ohlson och på Granit.

    Jag var också en sväng till mässan i fredags. Hade varit kul att vara där i lördags, men gubben jobbade dygn så det gick inte att få ihop den dagen.

    Kram Monica

    SvaraRadera