fredag 11 februari 2011

Rapport från CSI Tullinge (inget för er som är känsliga)


Kära bloggläsare! Nu skall jag testa vad ni tål.... Hade egentligen tänkt göra ett mysigt litet inlägg om hur skönt jag har det här inomhus, på min lediga fredag, medan snöstormen yr utanför... Men, men.... det är inte direkt PEACE här inne ...

I brist på kattmat idag (torrfodret är slut, katterna har fått hålla tillgodo med makrill på burk) tyckte Jackson tydligen att det var lika bra att ta saken i egen mun - HAN KOM IN MED EN KOLTRAST I KÖKET!!!

Den hemmavarande matten (jag) får panik när sånt händer, sprang genast därifrån och stängde in mig i sovrummet. Det var liksom ingen idé att göra så mycket annat än att vänta in att kalabaliken som utbröt i köket med två katter, en hund och en koltrast skulle avta.... Syrran ringde lämpligt så jag fick lite moraliskt stöd.


Instängd i sovrummet hörde jag både fågelskri och hur saker rasade i köket....
När det varit tyst en stund smög jag ut - och fann detta... Jakten och dödskampen har tydligen pågått både högt och lågt... Notera BLODSPÅREN:







Här ser vi den skyldige som återvänder till brottsplatsen.





Här är ett ögonvittne - som dock vägrar att tala...




Men som den duktiga CSI-utredare jag är behöver jag inga vittnesutsagor - spåren visar ju tydligt hur det gått till!



Händelseförloppet enligt mig:

Jackson går ut och tar en koltrast (som i lugn och ro försåg sig i vår välfyllda och välbesökta fågelrestaurang i trädgården...), släpar in den levande i köket, fågeln sliter sig och flaxar blodig runt, bland annat rakt på fönstret över köksbänken. Jackson (och/eller Pussel?) skuttar upp och fångar fågeln - samt välter ner lite saker från fönsterbrädan.

Jakten fortsätter runt om på köksgolvet - tills de far ut igen genom kattluckan, alternativt ÄTER upp fågeln precis innanför kattluckan... USCH vilka rovdjur de är!!!


Har nu städat upp alla fjädrar - och har INTE hittat någon annan del av fågeln... Än.


Tillägg några timmar senare:

Extra extra!

Död fågel upphittad! Återfanns i Sagas rum. Ovan nämnda katter har alltså EJ ätit upp fågeln, bara FÅNGAT och gett den som present till Saga. Kroppen är nu bortforslad och rummet städas för fullt... ;-)





6 kommentarer:

  1. Haha! Vilken fredagsdramatik! Detta inlägg "made my day" ;-) Hoppas dock att du får en LUGN och odramatisk fortsättning på helgen! Kram

    SvaraRadera
  2. Men det var väl inte så farligt, katter är rovdjur vettú ;o), men vi människor är ännu värre.../Flis.

    SvaraRadera
  3. OMG! Vilken dramatik! Man kan ju inte låta bli att undra vart fågeln tog vägen...Ingen av kissarna som ser lite extra rund ut om magen?
    Kanske ska skaffa en katt för att få lite extra spänning i tillvaron...

    Ha en LUGN och skön helg!
    Kram
    Sussi

    SvaraRadera
  4. Drama i Tullinge! Tänk vad dessa gulliga härliga djur kan hitta på?!

    Ha en go fredag!

    SvaraRadera
  5. Kikade in på din blogg för första gången i dag och ditt drama blev verkligen min fredagsunderhållning (förlåt). Själv har jag fågelfobi så jag hade nog dött i sovrummet medans fighten pågick. Hoppas du får en lugnare helg...kanske ge katterna lite extra mycket och extra god mat i helgen;)/Josefine

    SvaraRadera
  6. OMG - vilken brottsplats! Sådana är katter, men det är ju inte roligt att se!
    Sist vi var på resa, ringde vår djurvakt och sa att vi glömt att berätta att vi ökat mängden husdjur. En fågel hade kilat sig in på verandan, blivit fångad av katten, som släpat in den genom kattluckan. Det blev, turligt nog fågelns räddning, den slapp att gömma sig tills djurvaktens pappa kom och räddade den :-)

    SvaraRadera