tisdag 22 februari 2011

Vi är släkt med "Bumlingen"

Tisdagens tema i Fabriken är designfavorit. Hmm tänkte jag, har jag någon sådan? I-och-för-sig har vi valt bänkskivan virrvarr till vårt nya kök - designat av prins Sigvard Bernadotte. Vi har även köpt hans klassiska Margrete-skålar i svart. Så kanske är detta mina designfavoriter?



Ja, definitivt ett par av dem!

Men jag tänkte passa på att berätta historien om Bumlingen.

Bumlingen är en svensk kökslampklassiker och finns i många 60 och 70-talisters barndomsminnen.







Hemma hos Systrarnas föräldrar finns fortfarande bumlingar i finfint skick.




Själv har jag ännu inte någon egen Bumling. Men kanske är det dags?


Efter några år i skymundan är Bumlingen faktiskt numera hetare än någonsin och finns att köpa nytillverkade i färgerna vitt, rött eller borstad aluminium.
Anders Pehrson designade denna coola folkhemsklassiker 1968 för Atelje Lyktan i Åhus. (Den är alltså nästan lika gammal som jag.... ;-)


Så här står det på Atelje Lyktans hemsida om Anders Pehrson:
Anders Pehrson tog över företaget 1964. Han skulle sedan komma att sätta sin personliga prägel på utvecklingen av företaget fram till slutet av 1970-talet. Denne var en mycket stor PR-man som gjorde både företaget och Åhus vida kända. Under hans tid fick också Ateljé Lyktan en mer industriell och storskalig inriktning. Hans filosofi att möblera med många ljuspunkter i rummet resulterade i ett brett sortiment där grupperingen i produktfamiljer fick stor betydelse. Han talade om fyra viktiga F nämligen Form, Funktion, Färg och Familj. Bumling och Supertube är två av hans flera klassiska produktexempel. Anders Pehrson sa: ”Bra belysning är inte alltid mycket ljus, men alltid flera ljuskällor”.


I tidsenligt möblemang är Bumlingen så här fin! Matchar ju 60-70-tals möbler som handen i handsken - förstås. Nog för att jag alltmer går åt retro och industrihållet, men att bara ha 60-70-tals möbler tror jag inte på. Än. Man vet ju aldrig vad framtiden bär med sig!

De nytillverkade bumlingarna har diameter 40 centimeter, men tidigare tillverkades även 60 centimeter och 25 centimeter stora lampor. För en mer unik bumling får man leta på loppisar, auktioner och antikaffärer, där kan de hittas i färger som inte tillverkas längre – exempelvis gul, mörkbrun, mörkblå, mässing eller mörkgrön.


Den har även funnits som golvlampor och bordslampor. Bumlingar ska ha raster och de karaktäristiska nitarna, tre runt om (finns också att köpa som reservdel).





Och varför skriver jag i rubriken att Systrarna är släkt med Bumlingen? Jo Anders Pehrson var vår farmors bror.
Innan jag började skriva det här inlägget slog jag en signal till min pappa - som förstås gärna berättade lite mer om sin morbror.


Anders Pehrson föddes i Göteborg 1912 och tog ingenjörsexamen och blev formgivare. Innan han tog över skånska Ateljé Lyktan var han designchef på Philips.


Atelje Lyktan levererade bl a lampor till olympiaden i München 1972. Det var under detta sommar-OS som Silvia Sommerlath var chefsvärdinna och träffade sin blivande man - kronprins Carl Gustav! Anders Pehrson lärde också känna Silvia och några år senare när Atelje Lyktan skulle inviga en glashytta gjordes detta av Silvia.


Inspirationen till Bumlingen lär Anders ha fått från en liten oljelampa i samma form. Formen förstorades och kökslampeklassikern var född.


Pappa berättar vidare att han och mamma i sin ungdom var på besök i Åhus och fick bo över hos Anders. Familjen hade ett mycket annorlunda hus i en spännande arkitektur - undrar om det finns kvar?


Pappas mamma - Systrarnas farmor Anna - hade sagt att de nygifta paret fick välja ut det de behövde i lampväg, så skulle hon köpa det till dem i present. Sagt och gjort - men inte fick farmor Anna betala för det inte! Så Anders var även en mycket generös man.


OM ni - precis som jag - har blivit nyfikna på historien om Atelje Lyktan, Bumlingen och Anders Pehrson - så finns det en bok man kan läsa mer i. Jag visste inte det innan, men hittade den nu på nätet. Så den ska beställas från Adlibris!






6 kommentarer:

  1. Det finns ju så många designfavoriter!
    Bumling är definitivt en av mina - riktigt tjusig!
    Ha en underbar tisdag.
    Kramen.

    SvaraRadera
  2. Tack för den inblicken! Mkt intressant med ett personligt perspektiv. Bumlingen är onekligen egen. Kommer ihåg min dagmammas stoooora gröna.

    SvaraRadera
  3. Intressant läsning! Och kul att ni har släktband till en duktig & erkänd formgivare :)

    Ha det gott //Petronella

    SvaraRadera
  4. Vilken rolig historia! Du har kanske formgivargenen, sätt igång;-)

    Vi hade ju vissa gemensamma nämnare i dagens inlägg;-) Inte så otippat att Sigvard skulle dyka upp:-) Vet du, jag släppte en bumling för 40 dkr som jag stod och höll i på en gårdsloppis i Danmark i somras. Nästa gång måste vi ha ett släp med tror jag;-)

    kram

    SvaraRadera
  5. Vilket fint inlägg! Intressant historia du berättar också! Har själv en Bumling hemma.
    Annika

    SvaraRadera
  6. Visst kommer man ihåg Bumlingen, vilket roligt släktskap ni har.
    Läste att Du har nåt spännande på gång blir allt lite nyfiken.
    Ha det gott!
    Kram Lena

    SvaraRadera