torsdag 7 juli 2011

Loppis i Hälsingland

Vår stuga ligger en bit norr om Bollnäs, mitt ute i skogen. Där händer inte mycket... Men ett av de stora sommarnöjena är förstås alla loppisar! Vi har några favoriter som vi återvänder till, år efter år. Ett av de ställena är Skomakarns loppis, precis efter (eller före - beroende på om man kommer från Bollnäshållet eller ej) Vallsta. Man kör in på vägen till Iste. Där hittade jag som vanligt en del smått och gott. Bl a det roliga "barsetet"med "Three wise monkeys". Det är alltså kork, korkskruv och kapsylöppnare! "Skomakaren" är så snäll, är han hemma så är det öppet. Även en söndagskväll...




Den fina ljusstaken med skärm som står bredvid är ett fynd från ett övergivet hus.




I lördags satsade man stort på alla loppisgalna turister - det arrangerades loppis i Segersta längs hela "Milleniumbron"(där inspelningarna av amerikanska varianten av Män som hatar kvinnor har haft sitt näste). Där hittade jag bl a denna vita porslinsskål med lock. Tror den är från 1900-talets början, med skön patina och mycket krackeleringar. Jag gav 20:- Det kan den ju vara värd! ;-)



Det dyker upp nya skyltar med det lockande ordet "loppis" varje säsong... En sådan som fick mig att hojta till och maken att vända bilen, var när vi var på väg tillbaks till Bollnäs från Segersta. En liten skylt som sa: "Kalles och farmors loppis". Visade sig vara ett för dagen nyöppnat ställe, med en mycket trevlig ägarinna. Förutom en välsorterad loppis (med bl a fina gamla flaskor - kolla in den blå sockerdrickeflaskan i fönstret ovan) så bjöds det på kaffe och kakor, och en Piggelinglass till Irma! Själv blev jag mest fängslad av den fantastiskt fina trädgården.. var tvungen att fråga om jag fick gå och kika lite, och sen var jag tvungen att fråga om jag fick fota lite.... Så fint! En annan dag ska jag visa lite av bilderna därifrån.






Den jättestora "sängkammarljusstaken" i mässing är ytterligare ett fynd från loppisen i Segersta. Mjölkkannan med tistlar i är från Skomakaren.

Visst är det charmigt med flaskor med patentkork! Just denna glasflaska var också så stor och "bullig", lite annorlunda i formatet - jättefin i mina ögon.

Nu till något mindre trevligt.... I lördags när vi cyklade hem på kvällen så tappade jag min iPhone... Och trots att vi letat längs vägen ett par gånger samt polisanmält det hela, så har den inte dykt upp... Troligen upphittad av någon, tyvärr verkar det inte vara en ärlig person... Så nu ska jag ringa och spärra telefonen. Sååå trist... Ni andra som har en smartphone förstår nog hur det känns. Man organiserar ju hela livet med den! Så mycket meckigare och osmidigare med vanlig mobil.... :( Får skaffa en ny förstås. Men självrisken är ju mindre rolig att betala. Hade mycket heller shoppat på loppis för den!

Hå hå ja ja...

Snart blir det frukost och senare idag bär det av hem till Tullinge igen, för att redan imorgon åka iväg på nya äventyr.....

See you later! /Marie

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar