fredag 26 augusti 2011

Gästbloggare - min man, pizzabagaren

Det här blev så gott att det vore ett brott mot mänskligheten att inte dela med sig av hur man gör.

Börja med att åka till en byggmarknad – Bauhaus, Hornbach eller liknande. Där köper du en eller två granitplattor som är lagom stora för din ugn och 2-3 cm tjocka. (Jag köpte 30x30x2 cm på Hornbach för 21,50 kr/platta – att jämföra med ”Baksten i granit” som kostar allt mellan 299:- och 599:- på diverse sajter…)
Jag vet inte om det funkar med flera stenar i en vanlig ugn, men eftersom vi har varmluftsugn testade jag med att grädda på två stenar samtidigt – funkade utmärkt!


(Stenarna behöver någon timme på sig för att bli ordentligt varma, så jag stoppade in dem – den ena på en plåt på lägsta falsen, den andra på gallret någon fals ner från den översta – när degen jäst en timme.)

På vägen hem handlar du de ingredienser du eventuellt saknar i nedanstående recept, samt funderar över vilka som är dina favoritfyllningar på pizza, och handlar även dessa om de inte finns hemma.

Pizzadegen har en jästid på c:a 2 timmar, så börja med den c:a 3 timmar innan du vill grädda den första pizzan.

Pizzadeg
1 pkt torrgäst
5 dl ljummet vatten (40 grader)
12-13 dl vetemjöl
2 msk olivolja
4 tsk salt
2 tsk torkad oregano
2 msk hackad färsk persilja

Lös upp jästen i lite av vattnet i en stor skål. Tillsätt olja och salt, låt stå 10 min.
Häll i resten av vattnet och vetemjölet och arbeta degen 10 min.
Olja en bunke med olivolja, forma degen till en ”boll” (den blir lite för stor och lös för att uppfylla kriterierna för boll) och ”rulla” runt den i den oljade bunken.
Låt jäsa i bunken under duk två timmar.


Sätt under tiden igång med tomatsåsen (recept nedan), och glöm inte att stoppa in bakstenen/-arna. Eftersom det lär finnas en liten risk att stenen spricker om den hettas upp för snabbt använde jag inte varmluftsfunktionen när jag värmde stenarna, utan satte bara på ”den vanliga” över- och undervärmen på högsta gradtalet (och stenarna sattes naturligtvis in när ugnen var kall)

Tomatsås
6 vitlöksklyftor
½ dl olivolja
1 stor gul lök
2 burkar skalade tomater
1 msk torkad basilika
1 msk torkad oregano
Salt och peppar efter smak

Häll tomatkonserverna i en bunke och använd dina händer till att krossa tomaterna.
Hacka löken och låt den koka i olivoljan 4-5 minuter (det gör inget om det blir lite längre), skiva under tiden vitlöksklyftorna tunt och låt dem få koka med under den sista minuten.


Häll på tomatkrosset, örterna, peppar och salt. Koka upp, rör om och låt det puttra minst 20 minuter – gärna en timme eller mer, men håll koll på den så att den inte kokar torrt. Rör om då och då.




Åter till degen!




När den jäst
c:a två timmar tar du upp degen på rikligt mjölat bakbord och knådar den ett par minuter. Dela upp den på åtta bitar som du sedan formar till bollar och plattar ut till lagom stora pizzor. Lägg dem på bakplåtspapper, bre på tomatsås och fyll på med övriga önskade pizzapålägg. Placera bakplåtspapperet med pizzan på stenen och grädda 10-15 min. Om du – som vi – har varmluftsugn och två stenar sätter du på varmluftsfunktionen när pizzorna åker in i ugnen.




När vi gjorde detta första gången var vi fem i familjen som gjorde våra egna pizzor som gräddades efter hand. Mjöligt och lagom stökigt i köket - och grymt goda pizzor!




Smaklig måltid /Göran

7 kommentarer:

  1. Hej!! Kom gärna och fira hos mig. Jag har en STOR utlottning av wings-reproduktioner, personliga tavlor, retro-motiv m.m. Välkommen att delta och lycka till!

    Hälsningar
    /Lina

    SvaraRadera
  2. TACK för tipset! Det här måste jag ju bara prova! Helt perfekt till helgen! Så klokt beslut av dig att inte begå något brott mot mänskligheten....
    Ha en härlig helg
    Susanne

    SvaraRadera
  3. Hej,
    Vilket toppentips! Vi är pizzabagare med jämna mellanrum här hemma hos oss. Och jag har funderat jättemycket på att köpa en "pizzasten" .... i kväll blir det dock en biff och ett glas rödtjut.

    Kram och önskar dig en skön fredag

    SvaraRadera
  4. Slank in på din blogg och herrejösses va jag blev pizzasugen...
    ser otroligt gott ut.
    Men måste fråga...blir pizzan godare med sten i ugnen...jag menar att baka...nej grädda på sten ????
    Funderade bara...
    svara om du har lusten....

    SvaraRadera
  5. Tänkte bara att jag genast drar å köper granit plattor....
    ser ju så gott ut...

    SvaraRadera
  6. Hej!

    VAD GOTT DET SÅG UT!

    En baksten har jag tänkt att jag skulle ha, men inte kommit längre...detta är ju verkligen ett prisvärt alternativ!

    Tack snälla för dina tips om bloggen, det lät ju väldans krångligt dock, ja, jag är så rädd att sabba hela bloggen för sen kan jag inte rätta till den...
    Kan inget sånt tekniskt...

    Ha en fin söndag!

    Kram Mariette

    SvaraRadera
  7. Det blir höga points för Göran och hans pizzer :o) Ser väldigt läckra ut!
    Jag köpte en sån där pizzaplatta till min man i somras och det blev inte alls dumma pizzer på grillen ;o) Om nu bara de där störtregnen, som behagar vara hos oss, kunde sluta snart....så kan vi köra några pizzer till innan sommaren är slut ;o)

    Tack för din söta kommentar Marie om vår 1-årsdag. Blev så glad!!
    Hoppas du får en skön start på nya veckan.
    Kram
    Ulrika

    SvaraRadera