fredag 5 augusti 2011

Kul grejer på landet och lite annat

På landet, där syrran Sofia med familj bor, är det ju rätt långt till berg och dalbanor
och karuseller. Men det finns andra roliga saker man kan åka på!


En charmig gammal traktor har tillfälligt dykt upp hemma hos Sofia.

Och om hon får bestämma får den vara kvar och bli en i familjen.
Hon är riktigt kär i den snyggingen! Och den är ju så lämplig för att ta en
sväng ut i skogen för att t ex snabbt ta sig ut till guldstället med kantareller.
En hel korg kom Sofias man hem med, som jag fick ta med mig i samband med
senaste besöket i Gamleby. Flyttade förstås över dom till en papperskasse,
och den blev drygt halvfull. Det är en hel del det!


Tala om att jag hade sysselsättning ett par dagar! Rensade rensade och rensade
kantareller... Då och då gjordes en matpaus - trevliga sådana då toast med smörstekta
kantareller stod på menyn. Testade sedan att förvälla det mesta för att sedan kunna frysa
in det. Har inte gjort det tidigare så jag hoppas att det blev bra! Får kolla imorgon,
för då blir det västerbottenpaj med kantareller är planen. Har nämligen köpt ett
paket med svenska signalkräftor idag, som maken och jag ska smaska på imorgon kväll.



En mindre mängd av kantarellerna provade jag att torka - och det gick utmärkt!
Även fast jag läst på nätet att det framförallt är trattisar man torkar, att det inte skulle
vara så lämpligt för sommarkantarellerna. Vet någon varför? Tycker att mina ser jättefina
ut, där de ligger i en burk på en hylla i köket. Förresten - kan man förvara dem så?
Eller måste de stå mörkt?





Trådbrickan var ytterst lämplig att torka svamp på!

Hoppas ni har en fredagsmysig kväll. Maken min står i köket och fixar den sena middagen.
Det blir gratinerad squash med mozzarella och tomatsås samt grillade köttfärsbiffar ikväll.
Mums....



Nu ska jag åka och möta upp Saga vid stationen, hon har precis jobbat klart sina fyra
sommarjobbsveckor. Tänk om jag kunnat ta en cool gammal traktor och puttrat fram på,
så förvånad hon skulle bli!



Ett litet tillägg: Sofias hår är inte så kantarellfärgat i verkligheten som det ser ut på bilden... Bara kvällssolen som spelar oss ett spratt... :-)



Kram på er!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar