lördag 6 februari 2010

Fågelspaning

Idag vid frukosten satt jag och tittade ut i träden och buskarna utanför, för att se om vi hade besök av några fåglar. I denna bistra vinter har vi försökt hjälpa fåglarna med lite mat och hängt upp talgbollar, automater med solrosfrön och jordnötter och havrekärvar. Men inga fåglar syntes till. Men, vänta nu... det rör på sig bland kornellgrenarna! Vad får jag se om inte en av våra ungkatter - Pussel - som tydligen precis som jag spanar efter fåglar! Kan ni se honom i bilden? Med sin färgteckning blir han en riktig kamelont i vår svartvita vintervärld!



Våra stora kattungar har alldeles nyss lärt sig att gå ut och in genom kattluckan, och det är ju förstås mycket spännande... Än så länge hindrar snömassorna dem från att gå alltför långt bort, men man vet ju aldrig vad en nyfiken liten katt kan ta sig för...






I dagens inlägg tänke jag äntligen ta mig an Kreativ Blogger Award som Systrarna fick för en vecka sedan av Anna-Lena med finfina bloggen Drömmar av silver. Tack söta du!

Med denna utmärkelse följer ju en utmaning... dels ska man ju i sin tur ge den vidare till 7 kreativa bloggare - länka till och kommentera hos dessa, dels ska man avslöja 7 sanningar om sig själv. Hmm, vi som är två får ju extra jobbigt - avslöja 14 sanningar! Tänkte berätta lite om hur lika och olika vi är varandra... lite nya fakta, inte bara det som står i vår presentation här på bloggen. Lika bra att börja:





  • Min lillasyster Sofia var som liten ganska blyg, det första hon lärde sig att säga var: "Titta inte". Jag däremot, var precis tvärtom! "Titta på mig!" var säkert mina första ord..


  • Sofia är blond och smal och jag är brunett och...hm.. inte så smal.. :-)



  • Sofia är en ganska försiktig bilförare, medan jag gillar att köra fort! Fast båda har vi kört fast i snön de senaste veckorna, ett par gånger var tom...



  • Vi älskar båda att få en stund för oss själva, ensamma i ett tyst hus, med en kopp te, några tända ljus och en bra bok.



  • Sofia vill ha tjocka feta romaner att försvinna in i, där hon kan följa huvudpersonerna länge. Jag gillar i-och-för-sig också romaner, men gillar även deckare och så har jag en svaghet för chic-lit.... Dvs böckerna med rosa och lila omslag på pockettoppen.... :-) (Båda gillar vi Lotta-böckerna av Merri Vik! De har hängt med sen vi var barn.)



  • Ingen av oss är särskilt förtjust i att träna... Om det inte är In Real World typ med trädgårdsarbete. I vår familj finns absolut en "slita-ut-sig-i-trädgården-gen"....


  • Vi älska båda att ta ett varmt bad - nästan ett måste efter ett rejält trädgårdspass! (Efter allt detta skrivande om trädgård så läängtar jag nu ännu mer efter vår och sommar... Det vet jag att syrran också gör!


Så! Det var väl mer eller mindre 14 sanningar totalt. De bloggar vi utmanar är





  1. Vita hemmet Lyckebo


  2. Annaleenas hem


  3. Vita tankar


  4. Änglarnas hus


  5. Tusen idéer och en Fröken


  6. Vintage


  7. Almbyboden


Jag vet inte om det är så att ni redan fått denna award, i vilket fall så är ni fria att göra vad ni vill! Det går bra att bara ta emot ett litet tecken på att ni är uppskattade av Systrarna, och strunta i att skicka vidare och avslöja sanningar mm. Eller så gör ni hela baletten! Stor kram till er i alla fall, vi gillar era bloggar!

7 kommentarer:

  1. Hej!
    Grattis till Awarden. Vad kul det var att läsa om era 7/14 om varandra, ni kompletterar varandra bra tycker jag. Ha en bra helg.
    Kram/Helen

    SvaraRadera
  2. Hallojsan!!

    Så lika men endå så olika ni verkar vara :)..
    Kul att dela blogg så här..
    Tack gulliga ni för awarden..jag tackar och bockar!! :)
    Jag avslöjade en massa hemlisar om mig själv i höstas... så kanske nöjer jag mig med det..men det värmer gott att ni tänkte på mig!!

    ha en härlig lördagskväll!!
    Här blire melodifestival för hela slanten!!

    Kramisar Sanne!

    SvaraRadera
  3. Tack så mycket för att du tänkte på mig! Roligt med utmärkelse - och roligt att fler uppskattar Lotta-böckerna! En bortglömd kulturskatt enligt min ringa mening :-)

    Det verkar allt lite farligt att vara fågel och komma och äta hos er...

    SvaraRadera
  4. Halloj!

    Det var verkligen en liten kameleont där uppe bland grenarna... inte konstigt att fåglarna lyser med sin frånvaro.

    Vad roligt att få ta del av era sanningar. Det verkar som ni kompletterar varandra bra. Tänk vad syskon både är lika och olika varandra.

    Hoppas att ni får en fin vecka!

    Goa kramar Anna-Lena♥

    SvaraRadera
  5. Trevkligt att läsa.

    Ja, fötterna kan ställa till det. Jag har hälsporre till och från. Men sedan jag började med mina Calouträskor, så är det mycket bättre.:-)På sommaren har jag aldrig problem, tack vare de där skorna.:-)
    Kram Stina

    SvaraRadera
  6. Heej
    Tack goa ni!!!! Vad glad jag blir!!!
    Stooor kraaaaam

    SvaraRadera
  7. Härligt! Jag har fått utmaningen ganska nyligen och berättade lite om mig själv då. Tackar alla fall för den fina utmärkelsen!!!! Ha en underbar vecka! Marie

    SvaraRadera