torsdag 11 februari 2010

Miljötipset - tvättboll!



Jag har en plan... Jag ska utsätta familjen för ett experiment! Ska sluta använda tvättmedel och sköljmedel i ett par veckor, och istället testa att använda en sk tvättboll.


Varför det undrar ni kanske? Jo även om Sverige har många bra miljvänliga tvättmedel att välja på, så är de ändå inte helt utan påverkan på miljön som vi tvättar. Bl a för att vi svenskar överdoserar mängden tvättmedel, vilket är mycket lätt att göra! Jag erkänner... jag är inte särskilt noga när jag mäter upp tvättmedel... Att använda mjukmedel är inte heller bra har jag förstått... och jag som har så svårt att avstå det! Tycker inte om när kläder blir elektriska och gillar när de luktar gott... Men, har nu blivit påmind så många gånger om detta, senast när jag läste dessa bra tips om hur man ska tänka när man tvättar, att jag är beredd att prova något annat...

Tvättbollen har jag köpt på Granit, och här kan ni läsa om den. Har ingen aning om det funkar, men ska man tro Granit så ska den kunna användas till hundratals tvättar, och då sparar vi inte bara miljön utan också pengar!! Kan ju inte bli bättre...


Googlade dock runt lite, och hittade en del negativa skriverier om alternativa tvättmedel - dock inget om Grantis tvättboll. Andra typer av tvättbollar och tvättnötter finns också, men är mer omdiskuterade på nätet.


Vem ska man tro på, tro på, tro på när, tro på när allt e´så här... Jag väljer att själv prova! Vit och snygg är den i alla fall!





9 kommentarer:

  1. Spännande, har också tänkt prova men det blir liksom aldrig av.
    Nu fick jag inspiration att testa.
    Tack för tipset!
    Ha en bra tvätthelg då;)

    Eva

    SvaraRadera
  2. Detta måste du meddela oss om hur det fungerar! Har aldrig hört om denna tvättboll! Däremot har jag testat tvättnötter, är inte helt övertygad. Kanske är jag för snål med dem. Vet inte. Men experimentera är kul så lycka till!
    /Anna

    SvaraRadera
  3. Tack för tipset! Jag har aldrig ens hört talas om tvättbollar förrän nu, men skulle gärna prova en :-).

    Kramar
    Beatrice

    SvaraRadera
  4. Hej!
    Låter intressant!
    Återkom gärna med "testresultatet"!

    Trevlig kväll!/ Mariette

    SvaraRadera
  5. Hej,
    Har hört båda positivt och negativt ska bli kul och höra vad du säger. tack söta för din kommnentar:) kram kram sandra

    SvaraRadera
  6. hej så spännande att höra hur det går sen då, funkar det ¨kommer jag absoluuuuuut att köpa en med, hmm granit är för balla dom!
    varmkram lotten

    SvaraRadera
  7. Men det lät som ett bra tips!.. Är lite pedantisk då det gäller tvätten och är kräsen när jag väljer bra tvättmedel..tyvärr inte med tanke på miljön :(..
    Jag hoppas att detta är ett bra alternativ
    Skriv gärna sedan och ber'ätta om den var bra!

    Ha en härlig fredagskväll!!

    Kramis Sanne!

    SvaraRadera
  8. Ska bli intressant att läsa din utvärdering av tvättbollen!
    Glad Alla Hjärtans,
    Eva

    SvaraRadera
  9. har tänkt tanken att haka på och testa tvättnötter men inte riktigt vågat. Men så kommer du med DET HÄR inlägget och jag blir alldeles såld! kan du inte skriva några ärliga rader när du testat den?

    Tack för inlägget!
    Kram Sussie

    SvaraRadera